Morotsbröd på dinkel

Bakade ett så himlans gott brd häromdagen som jag måste dela med mig av....=)

Morotsbröd med dinkel

 
20 stycken

25g jäst
5 dl ljummet vatten
1 dl solrosfrön
½dl linfrön
½ msk salt
1 msk sirap
2 rivna morötter
13-14 dl dinkelfullkorns mjöl
Pensling och garnering: 1 ägg och ½ dl solrosfrön

- Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt ljummet vatten (37 grader) och rör om så att jästen löser sig. Tillsätt alla    ingredienser utom mjölet och rör om.
- Häll i mjölet i omgångar och bearbeta degen tills den är fast och smidig. Spara lite av mjölet till utbakningen.    Låt degen jäsa under bakduk i ca 40 minuter.
- Stjälp upp degen på mjölat bakbord och tillsätt resten av mjölet om det behövs. Knåda degen smidig och    forma den till en rulle. Dela rullen i 20 bitar och forma till bollar. Lägg bollarna på en smord plåt eller på     bakplåtspappers klädd plåt och låt dem jäsa ca 30min. Sätt ugnen på 225grader.
- Pensla bollarna med uppvispat ägg och strö över solrosfrön. Grädda bröden i
mitten av ugnen ca 10 min


Kommentarer
Ann-Helen

Åååh det måste jag testa! :)

Svar: Do it!!Tastes delioucies
miahh

2012-08-19 @ 10:28:05


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mia

Mina hjärtan och jag.... Mitt liv med Sambon Fredrik, våran dotter Emilia och chihuahuorna Tingy och Donna.

RSS 2.0