En makalös god efterrätt!!!

 
Idag fick jag grannen Karin och Kirsi med son på besök.
Alltså en anledning att baka lite med min nya köksmaskin=)=)
Och så har jag vela testa ett recept läääääääääänge nu...
 
Mörk chokladkaka med nötknäck

Mörk chokladkaka med nötknäck är en läcker och mjuk chokladkaka med en krispig topping.

Ingredienser

100gsmör eller margarin

3dlströsocker

1.5dlvetemjöl

4mskkakao

1.5tskvaniljsocker

1krmsalt

2stägg

200gblandade hackade nötter

Knäckglasyr

1dlströsocker

1dlljus sirap

1dlvispgrädde

2tskvaniljsocker

1tsksmör el margarin


Gör så här

1. Sätt ugnen på 175 grader.

                           

2.Smörj och mjöla en rund bakform som mäter ca 24 cm i diameter, gärna med  löstagbar botten.

                           

3.Hacka nötkärnorna till garneringen grovt. Smält sedan  matfettet till kakan..

                           

4.Blanda samman alla de torra ingredienserna i en bunke och tillsätt sedan det smälta matfettet och äggen. Rör smeten slät.

                           

5.Bred    ut smeten jämt i bakformen och strö över nöthacket. Grädda  kakan i    nedre delen av ugnen i cirka 30 minuter, då cirka 5 minuter  återstår av    gräddningstiden, blanda samman socker, sirap och  vispgrädde till    knäckglasyren i en kastrull.

                           

6.Värm upp blandningen och  låt massan koka    kraftigt tills den tjocknar   något cirka 3-4 minuter.

                           

7.Ta kastrullen från    värmen och tillsätt   vaniljsocker och matfett. Rör  om till en slät    konsistens.

 8. Ta  ut   kakan ur ugnen och ringla över  den varma glasyren,    ställ  åter  in   kakan mitt i ugnen denna gång och  grädda ytterligare cirka 7     minuter  eller   tills glasyren börjar bubbla.

 

9. Lossa kakan ur formen då  den     kallnat.


 
Receptet är från Halv åtta hos mig och kopierat från recept.nu
=)
Lätt bland dom godare efterrätterna jag någonsin smakat!!
Sött och smaskigt chokladigt!
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mia

Mina hjärtan och jag.... Mitt liv med Sambon Fredrik, våran dotter Emilia och chihuahuorna Tingy och Donna.

RSS 2.0