Njammi njammi!!!

Har gått upp några kilon efter jag slutat amma.t I och med så där lagomt till sommarn och alla dess goda tillbehör och rätter kommer fram=)
SÅ..Vi försöker äta lite nyttigare här hemma och iomed de måste nya recept testas!
Lite GI mat fick stå på menyn idag...Och här kommer orginalreceptet!
 
Kyckling med balsamicosirap och getost
 
 Ingredienser       
                                3 dl
                                4 st
                                1 påse
                                2 st
                                100 gram
                                    Balsamicosirap
                                5 msk
                                0,5 st
                                2 msk

               

Tillagning

 
                 Familjetips!  Getosten kan bytas ut mot en mild fetaost blandat med keso. Spenaten kan bytas ut mot vanlig sallad men smyga i lite spenat i alla fall för det är nyttigt.
1. Koka bulgur enligt anvisningarna på förpackningen. Använd gärna buljong istället för vatten.
2. Stek kycklingen i en stekpanna på båda sidorna i lite matfett (till ca 72 grader innertemperatur). Krydda med salt och peppar.
3. Koka balsamvinäger, buljongtärning och fruktsocker tills såsen blir tjock som sirap.
4. Blanda ihop spenat, kokt bulgur och päron.
5. Placera en kycklingbit ovanpå och smula över getosten. Ringla över balsamicosirapen.
Receptet är hittat och kopierat från tastline.com
 
Jag har så klart ändrat lite i min mat.
Matvete och spenat har jag blandat med en bulgur/bönsallad jag gjort tidigare i veckan.
Tycker inte om päron så kokade morötter istället då dom oxså är söta. Sen in i ugn med timjan, balsamvinäger och honung på.
Snittade kycklingbrösten i hälften fortfarande varmt och la osten där i så den fick smälta lite=)
Råkade koka balsamreducktionen lite för länge så den hann bli hård men lyckades hälla över lite på min tallrik medans den fortfarande var flytande..det var verkligen jätte gott!!
Så denna rätt kan jag verkligen rekkomendera!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mia

Mina hjärtan och jag.... Mitt liv med Sambon Fredrik, våran dotter Emilia och chihuahuorna Tingy och Donna.

RSS 2.0