Idag har Donna blivit mamma!!!!!

Till två underbart söta chihuahua valpar!
Och Tingy far till två små pojkar=)

Allt gick inte som planerat...Inte alls..
Jag hade tänkt blogga upp och visa bilder hur hela förlossningen gick till eftersom jag tycker det finns så lite information om valpning för små hundar på internet!
Men icket!
Det började så här....

Fredag morgon och jag blir väckt av en go fis i sängen som vill bli klappad.
KL 6.15 lämnar vi av Donna i Rutvik.
kl 16.15 hämtar vi tillbaka henne..Hon har bara varit lugn och sovit säger dom men så gör hon en rysnings burr och det hade ju tydligen hänt tidigare så misstänkte fas 1.
Då tempen sjunker..Visst vare så men ytterst lite..
Väl hemma bestämmer hon sej för att bädda i soffan...
Svin bra tänker jag..Not!

Med tanke på att de låg minst en valplåda i varje rum.
Men Donna hon e bekväm och ska bara ha deluxe (soffa/säng).
Senare under kvällen har hon tempen 36.6C. En grad lägre än annars..
Imorgon kväll händer de tänker jag eftersom hon lungt låg å sov i sängen..
Inga värkar inge pust..
MEN....
Kring 3 tiden väcker hon mej igen och vill bli smekt på magen..
Då förstår jag att det är på G.
Vi ligger och kliar, smeker och kelas..
Eftersom jag trodde hon sku ha förvärkar i några timmar så släckte jag lampan i tro att få sova..
Efter 5 minuter knuffar Erik i mej...Då är kl 4.
Hon sitter då och flämtar och flåsar. Lyfter på täcket och märker att henens "vatten" har gått..
Samt att de va lite blod..blod är aldrig bra=(..
Men de va så lite så vi avvaktar lite tänkte jag...
Tar tempen som är desamma.....
Börjar googla på internet efter blod och valpning...

Men lite blod kommer de ju faktiskt alltid.
Men det som jag uppmärksammade var att hennes vulva inte såg särskilt svullen eller utvidgad ut.
Så kl 06.00 Tar vi en snabb prom och kiss men hon vill snabbt tillbaka..
Hon studsar upp i sängen och jag börjar göra frukost då jag anade att valparna var på G och efter att ha varit vaken sen 3 var jag ju hungrig!
Hinner bara sätta mackan i munnen då jag tycker hon flämtar konstigt mycket så lyfter på täcket då jag ser att det kommer ut grön klibbig sörja....

lite i början sen MEGA mkt!!
Då ringer jag akut jour nummret och möts av en röst som säger..
Detta samtal kostar 200 kr....200Kr?????????Är det ens en fråga när det är akut?
Givetvist trycker jag 1 och mottags av en nyvaken vettis som jag berättade vad som skett för.
_Han undrar om jag kan komma halv tio så ska vi kika på henne..
_ÖÖhhhhh asså hon typ skiter ut stora gröna slemhögar från slidan jag vill komma NU!
_Oj jaha är det så mkt ja men kom hit på en gång.
En kvart senare befinner jag med i gammelstan och vi röntgar och undersöker och bilden visar att ena valpen ligger rätt..
Alltså med huvudet nedåt men den andre valpen är STOR och åker med rumpan först..Alltså stopp...
Inte bra...
Allt som allt så var valparna för stora för hennes bäcken så ett kejsarsnitt var ett Måste!
Anledningen till den gröna sörjan var om jag förstod det rätt att livmodern "lossnat" och börjat förbereda kroppen för valpning men i och med valparnas storlek så tog det stopp och då reagerar kroppen så där ibland!
Kring kl 8 kom först valparna ut..Två små skit söta hanar.
En Donna vit och en beige gyllenbrun...så fina så=)
Den bruna är störst och krälade runt i värme buren och sökte tutte.

Sen kom Donna från uppvaket och såg helt jävla groggy ut..ögonen vindögda typ å huvet flangandes..sötis

Hon frös som bara den så jag försökte värma henne i filtar och smekningar.

Sen förde vi valparna till henne och hon godtog dom på en gång!!

På vägen hem fick valparna åka i min urringning så dom höll värmen och så Donna inte skulle skada dom under bilfärden..

Hur mysigt som helst=)

När vi kom hem väckte vi husse som inte ens insett att vi varit borta två timmar på djussjukhuset...

Men så visade jag de småå och vi tindrade båda två=)

Nu när Donna fått tillbaka temperaturen så visade jag bröstvårtorna till valparna..

De gick ju jävligt bra??Nä fan..nästa panik fick jag.

Till slut fick den bruna tag i en tutte och sög så mjölken kom igång.

Men viting var så ivrig och när han väl fick tag på tutten så tappade han den och sökte vidare så man fick hjäpla till mkt där..

Nu efter dagen har gått så käkar fortfarande bruno mer är viting..

Så får kolla till och byta platser på dom så den ene inte blir utan trots alla hennes 6 bröstvårtor så e de just nu iafl bara 2 som det kommer mjölk från tror jag!

Allt som haver så har den här dagen varit helt sjukt overklig..

Från att ha sett små tassar sparka och kika i magen så är dom nu här..

Donna är redan nu en super morsa och ville knappt att jag skulle ta dom från henne när jag dom skulle väga=)..

Vi får hoppas dom äter sej starka och friska nu framöver och att allt går bra med hela familjen..

Jag är iafl en stolt Mia ägande hund mor=)!och mormor!



Kommentarer
eve

Oj vilket drama! Så bra att det gick bra... så himla fina små bebisar! Grattis till den lilla familjen =)

2009-12-13 @ 10:02:42
FRida

SÖTA! Hoppas allt går bra härifrån. Men vilken dramatik!PÖSS

2009-12-13 @ 16:23:27
URL: http://fridaostrom.blogg.se/
Therese P

Grattis! Gud så spännande! ;) Lycka till. kramar

2009-12-13 @ 20:43:48
Ammma

2009-12-14 @ 10:06:18
Anna-Karin

Åååh vad söta små liv, och gud så skönt att det gått bra tillslut! ;)

2009-12-14 @ 10:07:25
URL: http://akf.blogg.se/
Anna-Karin

hahaha "Ammma" var jag :D jag ligger ner i soffan med laptopen och skulle skriva "anna" men så råkade jag trycka på M istället och när jag sen skulle sudda och skriva om så råkade jag ju trycka på Enter istället :D jag trodde inte den skulle komma med :D

2009-12-14 @ 10:09:13
URL: http://akf.blogg.se/
Tesa

Grymt söta små liv... Tur att allt gick vägen tillslut iaf.

2009-12-14 @ 12:18:18
Sara - Ensamstående mamma

Skönt att allt gick bra ändå :) Supersöta!

2011-03-07 @ 09:07:46
URL: http://dolphin.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mia

Mina hjärtan och jag.... Mitt liv med Sambon Fredrik, våran dotter Emilia och chihuahuorna Tingy och Donna.

RSS 2.0